Pomyłka przy wykonaniu przelewu to sytuacja incydentalna dla wielu osób, ale zdarzyć się może każdemu. Niestety jednak taki błąd implikuje wiele problemów. Zarówno po stronie nadawcy, jak i odbiorcy przelewu.
Jeśli wpłacający przelał środki w analizowanym stanie faktycznym na zły numer rachunku, należy przeanalizować, jak ma zachować się odbiorca błędnego przelewu. Czy odpowiada solidarnie wraz z dostawcą tych towarów lub usługodawcą za nierozliczony przez dostawcę towarów lub usługodawcę podatek wynikający z tej dostawy towarów lub tego świadczenia usług do wysokości kwoty otrzymanej na rachunek VAT?
Otóż nie. By miał ponosić ww. odpowiedzialność, musiałaby wpłacona kwota być należna. Takiego status nie ma, gdyż ma jedynie status kwoty omyłkowo wpłaconej na jego rachunek.
Zatem, odbiorca przelewu ma jedynie obowiązek dokonać pilnego zwrócenia kwoty, którą błędnie otrzymał, zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego.
Analiza dotychczasowych interpretacji indywidualnych wydanych do analogicznych spraw doprowadza zaś do wniosku, że odbiorca błędnego przelewu może otrzymane środki pilnie zwrócić na dwa sposoby. Mianowicie może:
Popełniając analizowany błąd przy wykonaniu przelewu nadawca oczywiście ma niezapłaconą fakturę. Musi, więc powziąć działania, celem naprawy swojego błędu. Rozwiązania w tym zakresie są dwa:
Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!