Wraz z Polskim Ładem została wprowadzona tzw. ulga prowzrostowa. Podatnicy (PIT i CIT), którzy spełnią warunki do zastosowania ulgi i skutecznie ją zrealizują odliczą od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Wraz z Polskim Ładem została wprowadzona tzw. ulga prowzrostowa. Podatnicy (PIT i CIT), którzy spełnią warunki do zastosowania ulgi i skutecznie ją zrealizują odliczą od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym. Omawiana ulga nie dotyczy działalności usługowej.
Podatnik dokonujący sprzedaży produkowanych przez siebie rzeczy, realizowanej na rzecz podmiotów innych niż z nim powiązanych, który poniósł wydatki na zakupy mające na celu zwiększenie przychodów może skorzystać z odliczenia od dochodu. Wydatki te muszą mieścić się w katalogu, który został określony przez ustawodawcę.
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Powyższe koszty podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania.
O czym należy pamiętać?
Podatnik, który zastosował odliczenie musi w okresie dwóch kolejno następujących po sobie latach podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszt zwiększyć krajowe przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Wystarczające będzie również osiągnięcie przychodu ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni powyższego warunku, to będzie obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Podatnik, który będzie chciał skorzystać z omawianej ulgi będzie musiał wykazać, że koszty które poniósł na zakupy mające na celu zwiększenie przychodów (mieszczące się w katalogu normatywnym) zostały uzyskane w celu uzyskania przychodu.
Sposób rozliczania ulgi
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią! Skontaktuj się z nami telefonicznie, mailowo lub za pomocą formularza online.
Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!